Skip to main content

Meest gestelde vragen

HIeronder vind je de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op via bureau@vtoi-nvtk.nl.
Waarom is een inwerktraject zo belangrijk?

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar het effect van een inwerktraject. De uitkomsten hiervan staan beschreven in de handreiking Onboarding van Nieuwe Leden in de RvT

Er komt een nieuw iemand bij mijn RvT. Hoe krijgt die toegang?

Als er een nieuw iemand toetreedt tot je RvT kun je dat doorgeven aan bureau@vtoi-nvtk.nl. Wij maken dan een account voor diegene aan.

Er gaat iemand weg uit mijn RvT. Wordt het account verwijderd?

Wanneer iemand uit de RvT weg gaat, kan dit gemeld worden aan bureau@vtoi-nvtk.nl. Zij zullen ervoor zorgen dat het account verwijderd wordt.  

Hoeveel accounts krijgt mijn RvT?

Elke RvT kan maximaal 7 accounts aanmaken. Mocht de RvT uit meerdere leden bestaan, is het mogelijk om te mailen naar bureau@vtoi-nvtk.nl. Zij kunnen handmatig extra accounts aanmaken. Het is aan te raden dat alle leden van de RvT toegang hebben tot de website, om zo iedereen van dezelfde informatie te voorzien.  

Blijft de toolkit eigendom van de RvT?

Wanneer de toolkit is aangeschaft, blijft deze eigendom van de RvT.  

Ik ben een van de kaartjes kwijt, wat kan ik doen?

Op de website onboardingtoezichthouder.nl vind je op de volgende plekken de toolkaarten:  

Wanneer je de verloren kaart ook fysiek wil hebben, is het mogelijk om een pdf-versie van de kaart te ontvangen. Deze kun je dan zelf afdrukken. Om de pdf-versie te ontvangen, kun je mailen naar bureau@vtoi-nvtk.nl 

Waar kunnen we de (digitale) documenten van de RvT verzamelen?

Via de website kunnen heel veel tools gedownload worden. Het is aan te raden om één persoon verantwoordelijk te maken voor het borgen dat deze documenten op een goed bereikbare plek staan opgeslagen en deze up-to-date blijven. Een one-drive is daar een uitstekende optie voor. Houd wel rekening met de digitale veiligheid en maak goede afspraken met elkaar.  

Waar kunnen we de toolkit het best bewaren?

De toolkit kan het beste bewaard worden bij de persoon die de onboarding in zijn/haar/hen portefeuille heeft en verantwoordelijkheid draagt voor op up-to-date houden van het onboardingtraject.

Wie moet eindverantwoordelijk zijn voor het inwerken?

De RvT kan zelf bepalen wie eindverantwoordelijk is voor het inwerken. Idealiter wordt een buddy aangesteld die het nieuwe lid begeleid in zijn/haar/hen onboardingtraject. Meer informatie over het kiezen van een geschikte buddy vind je hier.

Moet een nieuw lid meekijken tijdens het maken van het bord?

Het is geen vereiste dat een nieuw lid betrokken is bij het maken van de basis onboarding. Dit basistraject is namelijk van toepassing op alle nieuwe leden, ongeacht ervaring. Het basistraject kan het beste worden samengesteld door RvT-leden die al langer deel zijn van de RvT en daardoor gemakkelijker kunnen bepalen wat belangrijke onderdelen van een onboarding zijn. Het is wel aan te raden om een nieuw lid te betrekken bij het ‘op maat maken’ van het onboardingtraject. Via de maatwerktools kan het basis onboardingtraject aangevuld worden. Een nieuw lid kan ook een goed beeld hebben bij wat hij/zij/hen nodig heeft om goed ingewerkt te raken. 

Hoelang duurt een inwerktraject normaal gesproken?

In de ideale situatie duurt een onboardingtraject voor nieuwe toezichthouders één jaar. Op die manier maakt een nieuw lid de gehele cyclus van ‘begroting naar jaarrekening’ en van ‘jaarplan naar jaarverslag’ mee. Hoewel een nieuw lid direct verantwoordelijkheid draagt, biedtdit de mogelijkheid voor een nieuw lid om gedurende een geheel jaar ondersteuning te krijgen. Hoewel het advies van een onboardingtraject één jaar is, is het vooral van belang dat een RvT zelf de keuze maakt over de duur van het traject voor de eigen RvT, afgestemd op de context en op de behoeften van het nieuwe lid. 

Met hoeveel mensen moet ik dit het basisbord maken?

Er is geen vast aantal mensen dat betrokken moet zijn bij het maken van het basisbord. Geadviseerd wordt om dit met tenminste twee personen te doen, omdat men dan kan overleggen. Belangrijk is om het gemaakte bord vooral ook te toetsen bij alle RvT-leden.   

Wie moet eindverantwoordelijk zijn voor de toolkit?

De verantwoordelijkheid voor het maken van een onboardingtraject voor nieuwe leden ligt bij de RvT zelf. Dit heeft te maken met de handhaving van de kwaliteit van intern toezicht. De RvT kan zelf bepalen of de gehele RvT verantwoordelijk is, of dat er één of twee leden de verantwoordelijkheid draagt.  

Ik begrijp de uitleg van een tool niet. Wat kan ik doen?

Wanneer je de toolkit hebt aangeschaft, staat in de handleiding precies beschreven welke stappen je kunt doorlopen om een onboardingtraject vorm te geven. Bij vragen over verschillende onderdelen van de toolkit, kun je mailen naar bureau@vtoi-nvtk.nl. Wanneer algehele onduidelijkheid bestaat over het werken met de toolkit, dan kun je aansluiten bij een onboardingbijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomsten wordt gewerkt met de toolkit en bieden we begeleiding bij alle stappen. De datums voor deze bijeenkomsten staan op www.vtoi-nvtk.nl.

Mocht je hierover nog vragen hebben, mail dan naar bureau@vtoi-nvtk.nl.

Waar kan ik de toolkit bestellen?

Je kunt de toolkit bestellen via onze webshop.

Wanneer ontvang ik mijn pakket?

Wij verzenden het pakket met 3 werkdagen naar het opgegeven adres. Je ontvangt een traceercode van PostNL.